پیوند تروماتیک و تأثیر آن بر روابط

چرا افراد در روابط پیوند تروماتیک می‌مانند؟

مقاله‌ای از تیهو اسمیت

نکات کلیدی

  • تروما می‌تواند بر روابط فرد تأثیرات بزرگی بر جای بگذارد.
  • گاهی اوقات دو شخص با پیشینه‌ی تروماتیک جذب یکدیگر می‌شوند و ترومای یکدیگر را تحریک می‌کنند.
  • این امر می‌تواند موجب بوجود آمدن یک داینامیک ناسالم شود، اما راه‌هایی برای خلاصی از آن وجود دارد.

اتفاقات تروماتیک زندگی همیشه راهی برای ماندن در ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه ما پیدا می‌کنند. هنگامیکه ذهن و جسم ما تحت تأثیر تروما قرار می‌گیرند، تروما به اکثر جنبه‌های زندگی ما نفوذ می‌کند، از فرایند تصمیم‌گیری گرفته تا تجربیات کاری و تمام امور مابین آن. تروما می‌تواند عوارض عمده‌ای بر روابط فرد بگذارد، بخصوص در مواردی که ترومای اصلی با خیانت بشریت یا خطر آسیب از طرف افرادی مرتبط باشد که باید دوستدار و حامی فرد می‌بودند. ترومای دوران کودکی، سوء استفاده و خشونت خانگی می‌تواند موجب ایجاد شکاف در توانایی اعتماد ما به دیگران شود، و این امر اغلب به مشکلات در روابط آینده تبدیل می‌شود.

هنگامیکه که دو نفر با پیشینه تروما درگیر می‌شوند، اغلب سناریوهای فاجعه آمیزی را به بار می‌آورند که در آن هر فرد توسط دیگری تحریک می‌شود. افراد مبتلا به PTSD اغلب با تنظیم و کنترل هیجان مشکل دارند و تحریک تروما این مسئله را تشدید می‌کند. واکنش‌های غیرمنطقی، فوران رفتاری و اپیزودهای خشونت آمیز باعث ایجاد ترومای جدید می‌شوند و چرخه‌های رنج را تقویت می‌کنند.

پیوندهای تروماتیک پیچیده‌ هستند.

زوج‌هایی که در این نوع از روابط مخاطره آمیز هستند اغلب متوجه‌اند که این روابط چقدر ناسالم هستند اما تمام کردن این روابط برایشان دشوار است. سختی پایان دادن این گونه روابط اغلب از این واقعیت نشئت می‌گیرد که رابطه همیشه بد نیست. بین اپیزودهای تروما و درد، می‌تواند برهه‌های همسازی، پیوستگی و آرامش وجود داشته باشد.

دلایل دیگری برای ماندن افراد در روابط پیوند تروما وجود دارد که ریشه‌های سمی‌تری دارند. روابط سوء استفاده آمیز از طریق سوء استفاده عاطفی و فریبکاری حفظ می‌شوند.

سمپاشی ذهنی ممکن است در فرد قربانی این حس را ایجاد کند که دیوانه شده است.

هنگامیکه سوء استفاده‌گر انکار می‌کند که رویدادی اتفاق افتاده یا تلاش می‌کند تا قربانی را متقاعد کند که اتفاق طور دیگری رخ داده، موجب ایجاد شک در ادراکات فرد قربانی می‌شود. رفتار سمپاشی ذهنی یعنی زمانیکه کسی داستان را طوری تغییر دهد تا به نظر برسد که قربانی مورد سرزنش قرار گیرد.

شریک ممکن است تهدید کند که به قربانی یا عزیزانش آسیب برساند یا از آنها سوء استفاده کند.

این اغلب یک دلیل کافیست تا افراد احساس کنند که باید در رابطه ناسالم بمانند. اگر کسی احساس کند که در صورت پایان دادن رابطه امکان مرگ خود یا آسیب دیدن عزیزانش وجود دارد، خطر پایان دادن رابطه ممکن است توجیه ناپذیر به نظر برسد.

بمب‌باران عشقی از دیگر تاکتیک‌هایی است که افراد سوء استفاده‌گر از آن برای حفظ شریک خود و جلوگیری از پایان یافتن رابطه استفاده می‌کنند. رگباری از عذرخواهی، محبت و عشق‌ورزی، همراه با مطمئن کردن قربانی از اینکه تغییر خواهند کرد، می‌تواند یک حس امیدواری موقت از اینکه اوضاع بهتر خواهد شد را بوجود آورد.

عزت نفس پایین عامل دیگری است که افراد را در پیوندهای تروما نگه می‌دارد.

ترومای اولیه و افسردگی یا اضطراب همایند می‌تواند بر بینش فرد نسبت به خود و ارزشش تأثیر بگذارد. اغلب افرادی که پیشینه تروما، افسردگی، و عزت نفس پایین دارند بر این باورند که لیاقت برخورد بهتر ندارند و این باور اغلب توسط فرد سوء استفاده‌گر تقویت می‌شود.

بازی برای همدلی نیز ابزاری معمول برای افراد سوء استفاده‌گر است تا رابطه‌ی خود را با قربانی حفظ کنند.

این امر خصوصاً زمانی مؤثرتر است که سوء استفاده‌گر پیشینه تروما داشته باشد و شریکشان با او و تجربه‌ی او احساس همدلی کند. همراه با عزت نفس پایین، پیشینه ترومای فرد و دیگر تاکتیک‌های فریبکاری، بازی برای همدلی می‌تواند بسیار مؤثر باشد و می‌تواند به حفظ یک رابطه ناسالم به مدتی طولانی کمک کند.

رهایی یافتن

افرادی که در دام رابطه پیوند تروماتیک گرفتار هستند می‌توانند با کمک و حمایت از این وضعیت خارج شوند. ممکن است دسترسی به حمایت از سازمان‌های خشونت خانگی، پلیس و نظام حقوقی برای قربانیان سوء استفاده خطرناک به نظر بیاید، اما با برنامه‌ریزی درست، این امر می‌تواند انتقالی امن باشد. دسترسی به کمک از طرف عزیزان و طرح برنامه‌ای برای فرار امن کلید حل مشکل است.

اغلب بخشی از روند بهبودی بازماندگان شرکت در درمان و رسیدگی به برخی از حوادث تروماتیک اساسی است که بر ذهن و جسم فرد نقش بسته. EMDR و CBT راه‌های مناسبی برای رسیدن به ریشة این مسائل و تغییر پاسخ‌های فیزیولوژیک و احساسی فرد به تروما، و همچنین اعتقادات اصلی که این تجربیات در طول مسیر بوجود آورده‌اند، هستند.

روابط پیوندهای تروماتیک مخرب هستند و اغلب خود را حفظ می‌کنند. شناخت تأثیر تروما بر زندگی یک فرد و آگاهی از راه‌هایی که دیگران ممکن است با شما ارتباط برقرار کنند، بخش مهمی از روند بهبودی است. از بین بردن چرخه ترومای مکرر می‌تواند نه تنها زندگی فرد را، بلکه الگوهای بین نسلی را تحت تأثیر قرار دهد. تصمیم به پایان دادن چرخه پیوندهای تروما می‌تواند کل خانواده و نسل‌های آینده را تحت تأثیر قرار دهد. درخواست برای حمایت اولین گام است. کمک در دسترس است.

ملاقات با خویشتن

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *